Kajian Tindakan & Inovasi P&P

Sabtu, 6 Ogos 2011

KAJIAN TINDAKAN

1.   Definisi Kajian Tindakan

Kajian tindakan adalah satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar, kritis dan bersedia untuk mengubah amalan-amalannya.

Kajian tindakan juga sebagai satu kajian terhadap persekitaran sekolah yang melibatkan warga sekolah itu sendiri sebagai penyelidik dengan niat untuk memperbaiki kualiti amalan masing-masing.

Kesimpulannya, Kajian Tindakan adalah “ belajar daripada apa yang dibuat. ” (learning by doing)


 2.   Tujuan Kajian Tindakan
           
Tujuan Kajian Tindakan adalah untuk melibatkan guru dalam proses penambahbaikan dalam bidang tugasnya. Di antara tujuan Kajian Tindakan ialah:

i.         Menggalakkan guru menyelesaikan masalah amalan harian dengan membuat refleksi bagi mendapatkan idea dan strategi baru dalam usaha membawa pembaharuan dan kemajuan.

ii.       Menggalakkan guru menyelidik amalan-amalan yang ingin diperbaiki dalam kerja mereka dalam kelas untuk membaiki tindakan dan menilai hasil dan keberkesanan usaha itu. Dalam hal ini guru diberi kuasa untuk membuat keputusan dalam bilik darjahnya.

3.   Prinsip

Kajian Tindakan merupakan satu pendekatan yang bersifat telus, terbuka dan dipersetujui oleh semua warga sekolah. Walau bagaimanapun data atau bukti yang diperolehi tidak boleh melibatkan pengenalan diri, tempat atau lokasi yang dijadikan sumber kajian. Hasil dapatan perlu disebarluaskan kepada warga sekolah untuk tujuan memperbaiki kelemahan dan kekurangan yang dikenalpasti.

4.   Proses Menjalankan Kajian Tindakan

Pada asasnya Kajian Tindakan bergerak dalam satu kitaran yang berterusan yang melibatkan empat peringkat ( Merancang, Bertindak, Memerhati dan Mereflek ) iaitu:

Proses
Tindakan
Proses 1
Merancang : Sebelum melaksanakan Kajian Tindakan, penyelidik perlu membuat perancangan.
Proses 2
Menentukan aktiviti-aktiviti dan tempoh masa pelaksanaan bagi menangani masalah yang dikenalpasti.
Setiap satu masalah yang dikenalpasti mungkin memerlukan satu atau lebih aktiviti.
Proses 3
Memastikan langkah-langkah dan bahan yang akan digunakan untuk menjalankan aktiviti ( contoh: menjalankan aktiviti secara individu atau berkumpulan )
Proses 4
Menentukan langkah dan cara penilaian aktiviti yang akan dijalankan.                           ( contoh: cara penilaian – pemerhatian, kumpulan sasar – pelajar, guru )
Proses 5
Analisa keputusan / dapatan dan mereflek keberkesanan aktiviti yang dijalankan.
Proses 6
Bertindak ( melaksanakan rancangan )
Penyelidik melaksanakan rancangan mengikut apa yang telah dirancang.
Proses 7
Memerhati ( mengumpul bukti )
Pengumpulan maklumat boleh dikumpul melalui pemerhatian, temubual, soal selidik, ujian dan latihan serta analisis dokumen.

·         Pemerhatian boleh dilakukan secara guru memerhati pelajar semasa P & P atau rakan sejawat memerhati guru mengajar.

·         Temubual merupakan satu kaedah pengumpulan maklumat melibatkan perbualan/hubungan dua hala berpandukan soalan sedia ada atau bebas.

·         Soalselidik responden merupakan maklumat yang dikemukakan dalam bentuk soalan yang mengkehendaki maklumat secara tepat.

·         Ujian/latihan merupakan satu kaedah bagi menguji kefahaman pelajar.

·         Dokumen adalah sumber paling mudah kepada guru kerana maklumat yang diperlukan telah sedia ada. Contoh, sukatan pelajaran, buku kedatangan, rekod salahlaku, keputusan peperiksaan dan sebagainya.
Proses 8
Mereflek ( analisa dan refleksi )
·         Refleksi adalah untuk mentafsir kemahiran mengajar guru dan mempertingkatkannya. Hasil daripada refleksi, guru akan mendapat kefahaman baru, kesedaran, keinsafan, perubahan tanggapan, perubahan amalan dan mempertingkatkan profesionalisme keguruan. Refleksi juga berlaku sebelum semasa dan selepas kajian.
·         Data/maklumat dikumpul, diproses, ditaksir dan digunapakai.
·         Cara analisis data ini boleh dilakukan dalam beberapa cara iaitu perbincangan, perbengkelan dan lain-lain. ( difikirkan sesuai yang memenuhi piawai analisis )


5.   Langkah Tindakan

Langkah
Tindakan
1
Mengenalpasti masalah / fokus / Isu
2
Mengumpul Data
3
Menganalisa data / membentuk persoalan kajian
4
Merancang Pelan Tindakan
5
Melaksanakan Pelan Tindakan
6
Mengumpul data untuk mengesan perubahan
7
Menganalisis dan menilai
8
Penilaian Impak


6.   Kebaikan Kajian Tindakan

  • Kajian Tindakan amat releven dan signifikan dalam menyelesaikan masalah dalam pengurusan sekolah.
  • Ianya amat mudah dan dapat memberi tindaksusul semerta.
  • Tidak memerlukan masa yang panjang.
  • Rekebentuk boleh diubahsuai berdasarkan keadaan dan keperluan sebenar di sekolah.
  • Penyelidik Kajian Tindakan adalah sebahagian daripada subjek kajian. Maklumat kajian diperolehi secara langsung daripada subjek kajian.
  • Penyelidikan dilakukan dalam keadaan sebenar dan analisis hasil kajian bersifat kualitatif dengan cara menggunakan teknik dan kaedah berbentuk deskripsi dan naratif.
  • Laporan hasil kajian menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh guru.

 

Format Kajian Tindakan 


1.        Pendahuluan

2.        Pernyataan Masalah

3.        Tujuan Kajian

4.        Reka Bentuk dan Metodologi Kajian

5.        Dapatan Kajian
i.         Faktor Penyebab
ii.       Peranan Murid
iii.      Peranan Guru
iv.     Peranan Ibu Bapa
v.       Peranan Kaunselor
vi.     Tatacara Pengurusan & Pentadbiran
vii.    Lain-lain

6.        Implikasi

7.        Kesimpulan

8.        Cadangan Program

9.        Lampiran


 Sumber:

STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA ( SKPM )
Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia

SENARAI JURNAL UNTUK RUJUKAN KAJIAN

SENARAI JURNAL UNTUK RUJUKAN KAJIAN


Almendingen, S.F & Tveita,J (2009). Puppets in Science Lessons—Experiences and   Stories from Norwegian Teachers Who are Using Puppets. US-China Education Review: Jld. 6, 45-66.

Ghazali Darussalam. (2005). Keberkesanan Kursus Pengajian Agama Islam Diploma Perguruan Malaysia Di Maktab-Maktab Perguruan Malaysia. Maktab Perguruan Islam: Bangi.43

Keogh.B.,  Simon. S., Naylor. S., Maloney. J & Downing. B. (2008). Puppets and Engagement In Science. International Journal of Science Education .Jld  30,1229-1244.

Mercer, N., Dawes, L., Wegerif, R. & Sams, C.(2004) Reasoning as a Scientist:  Ways  of  Helping Children to Use Language to Learn Science. British Educational Research Journal, 30, 3, 359-377.

Santhi Rg Krishnan. (2007). Using Phonics  to Teach Pronunciation and Improve Basic Reading Skills among a Class of Remove Students in the English Classroom. Kompilasi Kajian Tindakan.PPG Sandakan.58

Abdul Razak Alias. (2009) Meningkatkan Kemahiran Memahami Teks Dengan     menggunakan Strategi KWL dalam Mata Pelajaran Sivik Dan kewarganegaraan,Jurnal Pedagogi Pribumi 01: 4-28

Enabou, R. B. & Tirole, J. (2003). Intrinsic and extrinsic motivation. Review of Economic   Studies, 70, 489-520.

Gomathi Govindaraju and Ablin Davadasan,(2007),Kesan Faktor Galakan Di Rumah  Terhadap Prestasi, Jurnal Klinik Penyelidikan. Institut Perguruan Raja Melewar,.01:115-128

Nor Hasyimah Ahmad,(2005), Penggunaan Sistem Ganjaran Dalam Meningkatkan Penglibatan Murid-murid Tahun 2 Murni Dalam Sesi Pengajaran Dan Pembelajaran Bagi Mata Pelajaran Sains. Jurnal Institut Perguruan Bahasa Antarabangsa,01:1-8.

Areerak, K., Keophommavong, N., Satik, M., Nur Atiqah `Izzaty Abdullah, Rahma      bte Pir Mohammed, Arellano, E. L. (2001). Constructivism Reactivates Interest in Mathematics (CRIM): An Action Research Study. The Classroom Teacher; Action Research Special Edition. 06. 30-122.

Belland, B. R., Ertmer, P. A., & Simons, K. D. (2006). Perceptions of the value of        problem-based learning among students with special needs and their teachers. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learing, 1(2), 1-18.

 Brush, T., & Saye, J. (2008). The effects of multimedia-supported problem-based      inquiry on student engagement, empathy, and assumptions about history. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learing, 2(1), 21-56.

Jamiah binti Abdullah, (2006).  Penggunaan Peta Konsep Dalam Meningkatkan Sikap Dan Minat Pelajar. Jurnal Klinik Penyelidikan. 01. 186-200.

Kee, H. L. (2006). A Teacher’s Personal Reflection on the Usage of     Cooperative Learning Strategies in Teaching Primary School Science. Jurnal Penyelidikan indakan. 01.  12-28.

Lightner, S., Bober, M. J., & Willi, C. (2007). Team-based activities to   promote engaged
 learning. College Teaching, 55, 5-18.

Miller, G. (2005). Classroom Management. NCAC Curriculum Enhancement. 01. 2-13

Oliver, R. M & Reschly, D. J, (2007). Effective Classroom Management: Teacher Preparation and Professional Development. Effective    Classroom Management: Teacher Preparation and Professional Development. 01. 1-20.

Thomas, J. W, (2000). A Review of Research on Project Based Learning. A Review of Research on Project Based Learning. 01. 1-38.

Effandi Zakaria & Zanaton Iksan. (2007). Promoting Cooperative Learning in Science and Mathematics Education: A Malaysian Perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3(1), 35-39

Idarmawati Ahmad. (2009). Koperatif Jigsaw-CoRT. Jurnal Tinta Dinamik. IPG Kampus Tawau. 1, 57-  65.

Intan Sapinas Bahuri. (2008). Tinjauan Amalan Pembelajaran Koperatif Di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua Maktab Rendah Sains Mara Gerik Perak. Tesis tidak diterbitkan. Universiti Teknologi Malaysia.

Ismail Said. (2005). Pembelajaran Koperatif. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan Tahun 2005. 1, 96-103.

Mimi Mohaffyza, Md Nazaruddin Sarji, Masitah Misman. Strartegi Pengajaran  Pembelajaran  Koperatif Dalam Tajuk Reka Bentuk dan Penghasilan Projek. Tesis tidak diterbitkan. Diperoleh pada 01 Oktober 2010 daripada eprints.uthm.edu.my/114/1/mimi_mohaffyza_mohamad.pdf

Noraini Omar. (2008). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam Tingkatan Lima. Jurnal Penyelidikan Pendidikan IPTAR 2008. 54-74.

Seng T.H. (2006). Cooperative Learning And Achievement In English Language Acquisition N A Literature Class In A Secondary School. Universiti Teknologi Malaysia. Tesis Sarjana Muda.

Mohd Nizam Ijom (2007), Gaya Pembelajaran dan Penguasaan Kemahiran Proses Sains Pelajar Aliran Sains, Daerah Tawau. Jurnal Akademik Institut Perguruan Tawau Sabah, Bil. 2, 48-65.


Wrutheran Sinnadurai (2002), Amali Sains Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains Teras di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Jurnal Penyelidikan. Jld 2, 70-79.

Nagalingam Karuppiah (2006), Attitude Towards Inquiry Based Teaching of KPLI and KDPM Pre-Service Teachers. Jurnal Penyelidikan Pendidikan Guru. Jld 2, 67-74.

Shahril Sabudin (2006), Persepsi Guru-Guru Sains Terhadap Peranan Mereka Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran di Makmal Sains : Adakah Berpusatkan Pelajar Atau Berpusatkan Guru?, Jurnal Penyelidikan Pendidikan, Jld 8, 59-73.

Aishah S. (2001). Laporan Penyelidikan Tindakan Kaedah Pengurusan Grafik Dan Gerak Kerja Berkumpulan Dalam Pembelajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Jurnal Ilmiah MPG, 1, 143– 154.

Ariffin Abas. (2000).Meningkatkan Penguasaan Istilah Asas Sains Pelajar KPLI Menggunakan Modul. Koleksi Jurnal Pendidikan, 1, 37-41.

Jamiah Abdullah. (2007). Penggunaan peta konsep dalam meningkatkan sikap dan minat pelajar terhadap sains. Jurnal Klinik Penyelidikan Tahun 2007 IPRM, 1, 186-200.

Mansor Kasim. (2000). Kesan teknik peta minda dalam mencatat nota terhadap guru-guru conversion sains. Wacana Intelektual XIV IPGM KPM 2008, 1, 63-71

Rizal Jusoh. (2005). Meningkatkan Kemahiran Mendarab Sifir 9 Melalui Teknik Bermain Sambil Belajar. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan Tahun. Kajian Tindakan Guru, 1, 173-185.

Rosnih @ Angela T. (2001). Penyelidikan Tindakan ‘Strategi Penyelesaian Masalah Sukar Mengemukakan Idea (Fakta – Fakta) Penting Untuk Mengarang. Jurnal Ilmiah MPG, 127-131.


Choo, V. M. (2005). Stories and inquiry across the curriculum. Jurnal Pendidikan GERAK Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang, 17, 1-6. ProQuest Education Journals.


Jamiah Abdullah. (2007). Pengunaan peta konsep dalam meningkatkan sikap dan minat pelajar terhadap sains. Jurnal Klinik Penyelidikan Tahun 2007 Institut Perguruan Raja Melewar, 1, 186-200.



Egeland, Paul.. (1996, December). Pulleys, planes, and student performance. Educational Leadership, 54(4), 41-45. ProQuest Education Journals.

Foley, B. J. and McPhee, C.. (2008). Students’ Attitudes towards Science in Classes Using Hands-On or Textbook Based Curriculum. http://www.csun.edu.

Jorgenson, O.. (2005). What K-8 Principals Should Know About Hands-On Science. Principal- Effective Intervention- Special Section. Volume 85 Number 2, pp. 49-52. ProQuest Education Journals. http://www.esd112.org.

Kipnis, M., Hofstein, A.. (2005). Studying the inquiry laboratory in high-school chemistry. Paper presented at the European Science Education research Association Conference. Barcelona, Spain.

Lord, M.. (2009). HANDS & MINDS. ASEE Prism, 18(7), 34-37. ProQuest Education Journals.

Munira Shaikh. (2003). Hands-on Science in Elementary Schools: Why and How. University of Texas at Dallas. ProQuest Education Journals. http://www.utdallas.edu/.

Ruby, A.. (2001). Hands-on Science and Pupils’ Achievement. ProQuest Education Journals.  http://www.rand.org.

Satterthwait, D.. (2010) Why are ‘hands-on’ science activities so effective for student learning? Teaching Science, 56(2), 7-10.

Thomas J. Pfaff and Weinberg A.. (2009). Do Hands-On Activities Increase Pupil Understanding?: A Case Study. Journal of Statistics Education. Volume 17, Number 3. http://www.amstat.org.

Thompson, C.. (2009). Preparation, practice, and performance: An empirical examination of the impact of Standards-based Instruction on secondary students' math and science achievement. Research in Education, 81(1), 53-62.  ProQuest Education Journals.

Alpaslan, S. (2007). Teachers' Classroom Questions. ProQuest Education Journals. http://ssmj.tamu.edu/rib-jan-2007.php

Hasnizan Zainal (2004). Kefahaman Guru-Guru Matematik Tentang Pendekatan Pengajaran konstruktivisme. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Ibnuziad (2010). Kemahiran menyoal.                                                      

Nor Hasemah (2006). Penggunaan kaedah penyoalan secara sistematik dalam pengajaran sains. http://www.scribd.com/doc/31211802/

Carney, R. N., & Levin, J. R. (2000). Mnemonic instruction with a focus on transfer. Journal of Educational Psychology, 92(4), 783–790.



Goll, P.S. (2004). Mnemonic Strategies: Creating Schemata for  Learning Enhancement. Journal Article Excerpt, 125, 12-17.

Jamiah binti Abdullah. (2006). Penggunaan Peta Konsep dalam Meningkatkan Sikap dan Minat Pelajar. Jurnal Klinik Penyelidikan, 01, 186-200.

Klemm, W.R. (2007). What Good Is Learning If You Don’t Remember It?.The Journal of Effective Teaching, 7, 61-73

Scruggs, T.E. and Mastropieri, M.A., (2000). The Effectiveness of Mnemonic Instruction for Students with Learning and Behavior Problems: An Update and Research Synthesis. Journal of Behavioral Education, 10,163–173

Shamsuri  Ibrahim. (2005). Meningkatkan Kemahiran Membuat Kesimpulan dalam Tajuk “Haba” dengan menggunakan kaedah latih tubi. Jurnal Kajian Tindakan Guru. 25-38

Siti zarina Zahari, (2008). TWO KAY B (Kuasai  Kemahiran Bahagian B Sains). Jurnal Paragdigma. Jld. 7, 80-87.

Aishah S. (2001). Laporan Penyelidikan Tindakan Kaedah Pengurusan Grafik Dan Gerak Kerja Berkumpulan Dalam Pembelajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Jurnal Ilmiah MPG, 143 – 146, 148 – 152, 154.

Buzan, T. (n.d.). Mind Maps. http://www.buzanworld.com/Mind_Maps.htm

Howitt, C. (2009) 3-D mind maps: placing young children in the centre of their own learning. http://www.highbeam.com/doc/1G1-202705314.html

O’brien, R. (1998) An Overview of the Methodological Approach of Action Research.       http://www.web.net/~robrien/papers/arfinal.html

Rosnih @ Angela T. (2001). Penyelidikan Tindakan ‘Strategi Penyelesaian Masalah Sukar Mengemukakan Idea (Fakta – Fakta) Penting Untuk Mengarang. Jurnal Ilmiah MPG, 127, 130, 131.

Saifuddin Kumar Abdullah. (2008). Keberkesanan penggunaan ‘My Aura Map’ Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Matapelajaran Pengajian Perniagaan. Jurnal Jabatan Pengajian Politeknik ,3-8

Won Pui Chze.(2006).Penggunaan Peta Minda Dalam Meningkatkan Prestasi Penulisan Karangan Naratif Bahasa Cina Dalam Kalangan Murid Tahun 5 Sekolah Jenis Kebangsaan. Buku Koleksi Kertas Kerja Seminar Penyelidikan Institut Perguruan Guru Malaysia Kampus Batu Lintang, 135-147.

Zahara Aziz & Nurliah Jair.(2009). Penggunaan Peta Konsep untuk Meningkatkan  Pencapaian Mata Pelajaran Sejarah bagi Pelajar Tingkatan Dua. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1), 3-15




Mohamad Fadzil b Che Amat. (2008). Kesan Kaedah Inkuiri Koperatif Berbantukan Multimedia ke atas Prestasi Kemahiran Proses Sains Bersepadu, Pemikiran Sainstifik dan Sikap Dalam Sains dalam kalangan Pelajar-Pelajar sekolah Kebangsaan.Univesiti Sains Malaysia. Pulau Pinang.

Ng Kee Chuan (2008). ‘The Joys and Thrills of Science Investigations’.  Prosiding Seminar Kebangsaan Penyelidikan Pendidikan Guru.

Abu Hassan Kassim and Rohana Hussin. (2003). Tahap penguasaan kemahiran proses sains dan hubungannya dengan pencapaian kimia di kalangan pelajar tingkatan empat daerah Johor Bahru. Seminar Memperkasakan Sistem Pendidikan.

Habibah Hassan and  Shahrom Nordin. (2003) Tahap Kefahaman Kemahiran Mengukur Dan Kemahiran Mengenal Pasti Pemboleh Ubah Di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Merentas Aliran*. Seminar Kebangsaan Memperkasakan Sistem Pendidikan. Johor Bahru.

Aspalaila Ramli & Maslinda Mahmud (2006). Meningkatkan Kemahiran Murid  Membaca Ayat-ayat Yang Mengandungi Perkataan Gabungan Dua Suku Kata Terbuka Dan Tertutup KV + KVK: Jurnal Kajian Tindakan Negeri Johor: 1-8.

Fook B. J & Norhayati Bt Hj Ahmad Zakaria (2001). Penerapan Unsur muzik Dalam Aktiviti Pengajaran Pembelajaran Di Kalangan Guru Permulaan Lepasan KDPM Bukan Pengkhususan Pendidikan Muzik (8): Jurnal IPDA 2001. Institut Perguruan Darul Aman: 49-66.

Jamiah Binti Abdullah (2006). Penggunaan Peta Konsep Dalam Meningkatkan Sikap             Dan Minat Pelajar Terhadap  Sains (1): Jurnal Klinik penyelidikan Tahun 2006: 186-200.

Ling T.L & Zaidatul Tasir (2008). Pendekatan Pembelajaran Kemahiran Membaca Menerusi Lagu Dan Muzik Berasaskan Komputer Bagi Murid Tahun 1: Jurnal Penyelidikan.65-72.

Siti Nurhanim Binti Abd Halim (2006). Kajian Mengenai Aspek-Aspek Yang Mempengaruhi    Minat Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Mata Pelajaran Kimia KBSM Di Kawasan Bandar Dalam Daerah Kota Setar, Kedah: Universiti Teknologi Malaysia: 1-48.

Gellevvij, M., Meiji,.H.V.D., Jong. T.D.,& Pieters, J.(2002). Multimodal versus unimodal instruction in compex learning contex. Jurnal of Experimental Education, 70(3), 215-239.

Jillian Dellit(2002). Using Ict for Quality in Teaching Learning Evaluation process. Available at: http://www2.unescobkk.org/elib/publications/aceidconf7/UsingICTQuality.pdf

Lord. T. (2007). Revisiting the Cone Of Learning: Is it a Reliable Way to link Instruction Method with Knowledge Recall. Journal of College Science Teaching; 37(2),  14-18



Miri binti Hj Nawang (2008). Keberkesanan penggunaan perkakasan teknology maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam  pengajaran  dan pembelajaran matematik sekolah rendah. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 1, 112-129.

Roger  W. M et al, (2007). Assessing core manipulative skills in a large, first-year laboratory. Available at: http://advan.physiology.org/cgi/content/full/31/3/266
.
R.W. Bybee, J.C. Powell, L.W.Trowbridge( 2008). Excerpt from Teaching Secondary School Science: Strategies for Developing Scientific Literacy, p. 230-231. Available at: http://www.education.com/reference/article/skills-abilities-science-class/

Shiksha Kendra, 2005. Assessment of Practical Skills in Science and Technology. Available  at:  http://www.cbse.nic.in/cbse-st-X.pdf

Steve lewis (3003). Enhancing teaching and learning of science trough use of technology. Available at: http://www.ase.org.uk/htm/journals/ssr/pdf/ssr_2003_june_pg41-51.pdf

Chin Teio Peng (2008). Introducing The Concepts of Science Through Stories: An Innovative Approach to Combine Language Learning, Science Concepts and ICT: Buku Koleksi  Bahan Seminar Inovasi Pedagogi IPBL Tahun 2008, 23-33.

Jamiah Abdullah (2007). Penggunaan Peta Konsep Dalam Meningkatkan Minat Pelajar Terhadap Sains: Jurnal Klinik Penyelidikan Tahun 2007 (1), 186-200.

Lim A. J. (2001). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pencapaian Mata Pelajaran Teknologi  Elektrik di Sekolah Menengah Teknik, Betong: Guru Sebagai Penyelidik, 1-44.

Kwang Law (2001). Tinjauan Terhadap Minat Belajar di Kalangan Kumpulan Galus (gagal-lulus). Guru Sebagai Penyelidik. 59-70.

S. Anurekha dan S. Maruthai (2005), Mengatasi Masalah Tidak Menyiapkan Kerja Rumah           MelaluiKaedah Berstruktur, 146-150.apps.emoe.gov.my/ipba/rdipba/cd1/article39.pdf

Sackes M., Trundle K. C. dan Lucia M. Flevares (2009). Using Children’s Literature to Teach          Standard-Based Science Concepts in Early Years: Early Childhood Educ J., 415-422. http://www.springerlink.com/content/u67367g701555868/fulltext.pdf?page=1

Abd Rahim Bin Mazuki, Amir Bin Omar. (2006). Perlaksanaan Program Ekonomi Token Dalam Mengurangkan Tingkah Laku Bermasalah Murid Pemulihan Khas: Satu Kajian Kes. Jurnal IPDA 2006, 1-19

Kamisah Osman, Zanaton Haji Iksan dan Lilia Halim. (2007). Sikap      terhadap sains dan sikap saintifik di kalangan pelajar sains.     Jurnal Pendidikan, 39-60.

Norhasyimah Bt Ahmad (2005). Penggunaan Sistem Ganjaran Dalam Meningkatkan Penglibatan Murid-murid Tahun 2 Murni Dalam Sesi Pengajaran Dan Pembelajaran Bagi Mata Pelajaran Sains. Prosiding       Seminar Penyelidikan Pendidikan IPBA 2005, pp. 159-166.



Subahan, T. (1997). Strategi pelajaran untuk meningkatkan prestasi sains dan matematik. Prosiding seminar kebangsaan pendidikan sains dan matematik. 1-12.
                                                  
Widayati Harun (2006). Keberkesanan penggunaan grafik dalam proses pengajaran dan   pembelajaran di dalam bilik darjah bagi mata pelajaran ekonomi rumah tangga: satu kajian tindakan. Jurnal ilmiah 2006, 103.

Zalmimi bt. Ibrahim.(2005). Meningkatkan kemahiran mengingat fakta Sains dalam tajuk ‘ pertukaran warna kertas litmus pada asid dan alkali’ dengan menggunakan formula Sains. Jurnal tindakan Guru (SR), Vol , 111 – 132.

Acar, B., & Tarhan, L. (2007). Effects of cooperative learning on students’ understanding of metallic bonding. Res Sci Educ (2008), 38, 401–420.

Bonnie B.S.(2009). Learning Science While Constructing Learning Teams. Journal of College Science Teaching, 27-33

Eileen Kee. (2006). A teacher’s personal reflection on  the usage of cooperative learning strategies in teaching primary school science. Jurnal Penyelidikan Tindakan Tahun 2006, Jilid 1, 12-28.

Robert, E. B., & Joan, L. (2005). Success in Science     Learning and Preservice Science Teaching Self-Efficacy. Journal of Science Teacher Education,16, 205-225.

Chow Fook Meng & Jaaizah Mahamud,(2004 2nd Edition). Panduan Kajian Tindakan, Jurnal Maktab Perguruan Perlis.

Jurnal Kajian Tindakan, (2002). Bahagian Perancangan dna Penyelidikan, Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.

Manual Kajian Tindakan, Bahagian Perancangan dan Penyelidikan dasar Pendidikan, Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.

Ruslah bt. Mat, (2003). Meningkatkan Kemahiran mengarang dalam jurnal bengkel kajian Tindakan. Kangar, Perlis : Maktab Perguruan Perlis.

Rosmariza A/P Teor.B.K. (2009). Meningkatkan Penguasaan Kemahiran Mengawal Pemboleh Ubah. Jurnal Pedagogi Peribumi. Jilid 1, 104-109.

Hackling, M.W. and Garnett, P.J. (1991). Primary and Secondary School Students Attainment of Science Investigation Skills. Research in Science Education. 21, 161-170.

Ango.M. L. (2002). Mastery of Science Process Skills and Their Effective Use in The Teaching of Science: An Ecology of Science Education in The Nigerian Context. Available:http://www.era-usa.net/images/011-IJE_2002_V16_N1_Ango,_Mary,_Mastery_of_Science.pdf. [2002].




Duran. M., Ozdemir. O. (2010). The Effect of Scientific Process Skills-based Science Teaching on Students’ Attitude towards Science. [Online]. Available

Foulds. W., Rowe. J. (1996). The Enhancement of Science Process Skills in Primary Teacher Education Students. [Online]. Available:

Abdul Jasheer Abdullah (2005). Kesan Pembelajaran Koperatif dalam Mata Pelajaran matematik Berbantukan Koswer Multimedia Kementerian Pelajaran Malaysia      dalam Kalangan Pelajar-pelajar Tingkatan Dua. Jurnal Pendidikan Gerak Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang. 17, 60-67

Effandi Zakaria dan Zanaton Iksan. (2007). Promoting Cooperative Learning in Science and Mathematics Education: A Malaysian Perspective. Eurasia Journal of Mathematics,             Science & Technology Education. 3(1), 35-39

Hafizah Husain (2006). Kesan Kaedah Pembelajaran Koperatif Teknik ‘Jigsaw’di Kalangan Pelajar Kejuruteraan UKM. Seminar Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan. 45-52

Intan Sapinas binti Bahuri. (2008). Tinjauan Amalan Pembelajaran Koperatif Di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua Maktab Rendah Sains Mara Gerik,Perak. Tesis Sarjana Muda

Jamiah binti Abdullah. ( 2006). Penggunaan Peta Konsep dalam Meningkatkan Sikap dan Minat Pelajar. Jurnal Klinik Penyelidikan. 1, 186-200

Kee H.L. (2006). A Teacher’s Personal Reflection on the Usage of Cooperative Learning Strategies in Teaching Primary School Science. Jurnal Penyelidikan Tindakan, 1, 12-28

Koh, L.L, et al. (2008). Kesan Pembelajaran Koperatif Terhadap Sikap dan Pencapaian Matematik bagi Murid-murid Sekolah Rendah di sekitar Bandar Kuching. Jurnal          Penyelidikan IPBL, 8, 51-64

Mimi Mohaffyza binti Mohamad, et al. (2008). Strategi Pengajaran PembelajaranKoperatif Dalam Tajuk Rekabentuk Dan Penghasilan Projek (Matapelajaran Kemahiran Hidup). Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, 2-18

Meor Ibrahim Bin Kamaruddin & Nurul Amira Binti Ahmad. (2008). Persepsi Guru      Sains Terhadap Kaedah Pembelajaran Koperatif (PK) Berdasarkan Kemahiran Sosial Pelajar Dan Minat Guru. Universiti Teknologi Malaysia.

Abdul Razak bin Alias. (2009). Meningkatkan Kemahiran Memahami Teks Dengan Menggunakan Strategi K-W-L Dalam Mata Pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan. Jurnal Pedagogi Peribumi 01, 4–28.

Fisher, R.R. (2008). Action Research to Improve Teaching and Learning. [Online]. Available: http://ww.kdp.org/publications/pdf/record/summer08/Record_Sm08_Ross-Fisher.pdf. [2010, Jan 10]


Journey North. (2010). Pre-Assessment: What Students Know. [Online]. Available: http://www.learner.org/jnorth/tm/assessment/Pre.html#kwl. [2010, Jan 10]

Lim, G. G (2007). Penggunaan Teknik K-W-L dan Pengurusan Grafik dalam Menangani Masalah Mencatat dan Memapar Maklumat. Cerana Jurnal Pendidikan 12, 10 – 17.

National Education Association. (2010). K-W-L (Know, Want to Know, Learned). [Online]. Available: http://www.nea.org/tools/18368.htm. [2010, Jan 10]

Siribunnam, Rungrawee; Tayraukham, Sombat. (2009). Effects of 7-E, KWL and conventional instruction on analytical thinking, learning achievement and attitudes toward chemistry learning. Journal of Social Sciences. [Online]. Available:
http://www.thefreelibrary.com/Effects+of+7E%2c+KWL+and+conventional+instruction+on+analytical...-a0208166357 [2010, Jan. 24]

Barberos M., Gozalo A. & Padayogdog E. (2010). The Effect of Teacher’s Teaching   Style on Students’ Motivation: Action Research. Retrieved on September 1, 2010  
fromhttp://steinhardt.nyu.edu/teachlearn/tfat/research/motivation#Action%20 
Research%20M.%20Barberos,%20A.%20Gozalo,%20E.%20Padayogdog

Jansiewicz, D., (2004)."E=MC2: Teaching with Simulations”. Retrieved on February 14, 2010 from http://www.allacademic.com/meta/p117453_index.html

Kementerian Pelajaran Malaysia (2008). Buku Manual Kajian Tindakan Edisi Ketiga.
Putrajaya, Malaysia

Lumsden, L.S. (1994). Student Motivation to Learn. ERIC Digest 92. http://eric.uoregon.edu/publications/digests/digest092.html

Pettenger, M., (2006). Assessing a Role-Playing Simulation: Design and Assessment
Model for a Post-Kyoto Climate Change Treaty".
Unpublished thesis.  Western   Oregon University

Suhaimi b. Hj Ahmad (2007). Tahap Kesediaan Guru Terhadap pelaksanaan Model  Pengajaran Simulasi bagi Matapelajaran Pendidikan Islam. Tesis tidak  diterbitkan. Univesiti Teknologi Malaysia.

Will G., H., (2000). Quantitative Research Design. Retrieved on February 1, 2010 from http://sportsci.org/jour/0001/wghdesign.html

Daphne, P.. (1998). Reflections on Teaching.
            http://www.cdtl.nus.edu.sg/cdtlhome/pubs.html
 
Fry, H., Ketteridge, S. & Marshall, S. (2003). A handbook for teaching and learning in higher education: Enhancing academic practice (2nd ed.).  London: Kogan Page.
 
Fulwiler, T. (1992). The Personal Connection. Journal Writing across  the Curriculum. Michigan Technological University.



Puvenesvary, M., Radziah Abdul Rahim, Naidu, R. S., Mastura Badzis, Noor Fadhilah Mat Nayan, and Noor Hashima Abd Aziz. (2008). Qualitative Research: Data Collection and Data Analysis Techniques. Universiti Utara Malaysia.
 
 Ward, J.. (2003). Can reflection on teaching be meaningfully assessed. http://crossroads.georgetown.edu/vkp.com

Chin Teo Peng. (2008).Introducing the concepts of        science            through stories-An Innovative approach to combine            language learning, science concepts and ICT. Jurnal           Seminar Inovasi Pedagogi Institut Perguruan Batu Lintang    Tahun 2008., Jilid, 28 Ogos 2008, hal 23 – 35. Institut Perguruan Batu Lintang.

Faisal Mohamad & Nor Azian Darus (2006).       Penggunaan Modul     Pengajaran Literasi Maklumat di Kalangan Guru-guru Sekolah Projek Semarak PSS di Padang Terap/Pendang.           Jurnal Institut Perguruan Darul Aman Tahun 2006., Jilid 13, 2006, hal 103 – 121. Institut Perguruan Darul Aman

Bernajean Porter. (2005) Digital Storytelling Across The Curriculum – Finding Content’s Deeper Meaning.

Tom Banaszewski. (2002) Digital Storytelling Finds Its Place in the Classroom . http://www.infotoday.com/MMSchools/jan02/banaszewski.htm

What is Digital Storytelling. (n.d). Diperoleh Mac 15, 2010 dari http://www.umass.edu/wmwp/DigitalStorytelling/What%20is%20Digital%20

Storytelling.htm The Educational Uses of Digital Storytelling.
http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

Technology Solutions for Teaching and Research –Digital Storytelling (n.d). https://academictech.doit.wisc.edu/ideas/digitalstorytelling

Case Study: Ohio State University The Many Dimensions of Digital Storytelling in Higher Education (n.d). Diperoleh Mac, 26, 2010 dari

Abdul Rahim Abdul Rashid. (2005). Kesan Pendekatan Pengajaran Sistematik Terhadap Penguasaan Perbendaharaan Kata Dan Pemahaman Murid-Murid Yang Menghadapi Masalah Membaca Di Sekolah Rendah Luar Bandar. Jurnal Penyelidikan MP Perlis, Perlis. 51-67.

Braxon, J.M., Milem, J.F., & Sullivan, A. S. (2000). The influence of active learning on the college student departure process: Toward a revision of Tinto’s Theory. The Journal of Higher Education, 71(5), 569-590.

Wan Mohd. Zahid bin Mohd. Noordin. 1993. Pengisian wawasan pendidikan. Kertas Utama, Persidangan Pendidikan Nasional 8-11 April, 1993. Genting Highland: Institut Aminuddin Baki, Sri Layang.

Zubir Mohamed. 1998. Kajian mengenai perbandingan tentang keberkesanan dua kaedah pengajaran ke atas sikap dan pencapaian pelajar dalam pembelajaran tingkatan dua di Sekolah Menengah Jalan 3, Bandar Baru Bangi. Kertas projek Sarjana Pendidikan  Sarjana Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Burleson C. (2007). Learning by Analogy – Oracle.http://www.dba-oracle.com

Glynn, S. M., & Takahashi, T. (1998). Learning from analogy-enhanced science text. Journal of Research in Science Teaching, 35, 1129-1149.

Glynn, S. M. (2007). Methods and strategies: The Teaching-With-Analogies Model. Science and Children, 44(8), 52-55.

Karen L. Y. (2001). Using Analogies to Improve Elementary School Students' Inferential Reasoning about Scientific Concepts. http://www.questia.com

Pavlos Rigas and Nicos Valanides. Teaching biology with written analogies. University of Cyprus, Cyprus.    http://www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/pdf/099S.pdf

Smith, S. R. dan Abell, S. K. (2008). Using Analogies in Elementary Science. Research and tips to support science education.

Zalmimi Bt. Ibrahim(2005). Meningkatkan Kemahiran Mengingat Fakta Sains Dalam Tajuk “Pertukaran Warna Kertas Litmus pada Asid dan Alkali” dengan Menggunakan Kaedah Fomula Sains. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan. Maktab Perguruan Perlis, Perlis.

Chin Teo Peng. (2008).Introducing the concepts of        science            through stories-An Innovative approach to combine            language learning, science concepts and ICT. Jurnal           Seminar Inovasi Pedagogi Institut Perguruan Batu Lintang. 23 – 35. Institut Perguruan Batu Lintang.

Faisal Mohamad & Nor Azian Darus (2006).       Penggunaan Modul     Pengajaran Literasi Maklumat di Kalangan Guru-guru Sekolah Projek Semarak PSS di Padang Terap/Pendang.           Jurnal Institut Perguruan Darul Aman Tahun 2006., Jld 13. hal 103 – 121. Institut Perguruan Darul Aman

Tom Banaszewski. (2002) Digital Storytelling Finds Its Place in the Classroom . Diperoleh      April, 4, 2010 dari http://www.infotoday.com/MMSchools/jan02/banaszewski.htm

What is Digital Storytelling. (n.d). Diperoleh Mac 15, 2010 dari

The Educational Uses of Digital Storytelling. (n.d). http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

Technology Solutions for Teaching and Research –Digital Storytelling.i https://academictech.doit.wisc.edu/ideas/digitalstorytelling

Case Study: Ohio State University The Many Dimensions of Digital Storytelling in Higher Education (n.d). http://www.storycenter.org/cds_osu.html

Cabrera, M. (2005.). The Poetry of Science : Effects of Using Poetry in a Middle School ELD Science Classroom. The Electronic Journal of Literacy Through Science, 7.  http://ejlts.ucdavis.edu.

Kane, J. (2004). Poetry as Right-Hemispheric Language. Journal of Consciousness Studies, 11(5-6). http://www.imprint.co.uk/jcs_11_5-6.html

Salbihana Samsudin & Rohana Hussin. (2008). Persediaan Guru Pelatih Melaksanakan Pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah Melalui Kaedah ‘LSSL’. Jurnal Penyelidikan Pendidikan Institut Pendidikan Guru Kampus Temenggung Ibrahim, Bil. 1, 93-110.

Watts, M. (2005). Orchestrating the Confluence : A Discussion of Science, Passion, And Poetry. http://www.springerlink.com.newdc.oum.edu.my

Jamiah binti Abdullah. (2009). Kad Nota – Baca, Ingat Dan Sebut. Jurnal Pedagogi Peribumi 1. 92-96.

Julismah Jani et. al. (2009). Pendekatan Pengajaran, Gaya Belajar dan Jenis Penilaian dalam Mata Pelajaran Sains Sukan di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Malaysia 34 (2). 81-91.

Kamisah Osman, Zanaton Haji Iksan, & Lilia Halim. (2007). Sikap terhadap Sains dan            Sikap Saintifik di kalangan Pelajar Sains. Jurnal Pendidikan 32. 39-60.

Toh W. S. (2008). Pedagogi Pembelajaran Aktif Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Ekonomi Ke Arah Membangunkan Modal Insan. Buku Koleksi Bahan Seminar Inovasi Pedagogi IPBL: Pedagogi Pembelajaran Aktif Dalam P&P Ekonomi Ke Arah Membangunkan Modal Insan. 117-129.

Zainudin bin Hassan (2007). Tahap Penggunaan Alat Bantu Mengajar di Kalangan Guru Pelatih. Seminar Penyelidikan Pendidikan Institut Perguruan Batu Lintang. 1-9.

Ruziah Md. Zain. (n.d.). Enhancing The Correct Use of Prepositions Through Error Identification Drill Exercises Among The KPLI (M) Students.

Tan, A.B. (n.d.). The use of Drill Exercises in Helping Students Reduce Subject-Verb Agreement Errors in Academic Writing: A Case Study in IPBA.

Abdul Jasheer Abdullah. (2005). Kesan Pembelajaran Koperatif terhdap Prestasi dalam Mata Pelajaran Matematik Berbantukan Koswer Multimedia Kementerian Pelajaran Malaysia dalam Kalangan Pelajar-pelajar Tingkatan Dua. Jurnal Pendidikan Guru Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang. Bil 17, 60-67.



Baker, N. E. (2008). The Effects of Peer Teaching on Undergraduate Music Major’ Achievement and Attitude toward Sight-Reading in the Group Piano Setting. [Online]. Availableathttp://etd.lsu.edu/docs/available/etd-08152008-203703/unrestricted/Baker_diss.pdf

Carolyn Marie Choo (2009). The Benefits of Peer Teaching in the Early Years: The Learning Advantage in a Montessori Mixed-Age Preschool.

Depaz, I. & Moni, R.W. (2008). Using Peer Teaching to Support Co-operative Learning in Understanding Pharmacalogy.

Lavonen, J. et al. (2005). Pupils Interest in Physics: A Survey in Finland.  http://www.naturfagsenteret.no/tidsskrift/Nordina_205_Lavonen.pdf
 
Milley, M. A. (2005). Using Peer Teaching in the Classroom:  Applications for  Students with Emotional/ Behavioural Disorder.

Schmuck., R. A. (2006). Practical Action Research For Change. California. Corwin Press.
Tan, T. H. (2009). Student Peer Teaching Strategy, Malaysia.

Tella, A. (2007). The Impact of Motivation on Student’s Academic Achievement and Learning Outcomes in Mathematics among Secondary School Students in Nigeria. http://www.ejmste.com/v3n2/EJMSTE_v3n2_Tella.pdf


Thurston, A. (2007). Peer Learning in Primary School Science: Theoretical Perspectives and Implications fot Classroom Practice.

Bryce, N. (2009). How Effective Teachers Teach to Both Hemisphere of the Brain. http://ezinearticles.com

Cabrera, M. (2005). The Poetry of Science : Effects of Using Poetry in a Middle School ELD Science Classroom. http://ejlts.ucdavis.edu.

Dogar et.al. (2008). Right Brain is Important for Students’ Achievements in Science. http://www.informaworld.com

Ghare, M. (2007). Types of Poetry : All the Different Types of Poems. http://www.buzzle.com

Watts, M. (2005). Orchestrating the Confluence : A Discussion of Science, Passion, And Poetry. http://www.springerlink.com.newdc.oum.edu.my