Kajian Tindakan & Inovasi P&P

Sabtu, 6 Ogos 2011

Menentukan Fokus Kajian Tindakan

Penentuan Fokus Kajian Tindakan
Apakah isu-isu yang sesuai untuk dijadikan fokus sesuatu kajian tindakan ?
 penggunaan bahan-bahan pelajaran
 penggunaan strategi, kaedah dan teknik mengajar
 pengurusan aktiviti kumpulan
 perancangan aktiviti pemulihan dan pengayaan
 penyediaan lembaran kerja dan penilaian
 pengurusan bilik darjah atau
 masalah displin

Contoh: Melengkapkan Penyataan/Mencari Jawapan Terhadap Refleksi Yang Dibuat

 Saya ingin memperbaiki……………
 Ada orang (murid/ibubapa/guru lain) yg tidak puas hati
dengan….apakah yang dapat dilakukan bagi mengubah keadaan ini?
 Saya kagum dengan…………bolehkah saya melakukan sedemikian?
 Saya ada sesuatu idea tentang………. yang ingin saya cuba
 Bagaimanakah pengalaman ………… dapat diaplikasikan?

Memilih Fokus Kajian Tindakan

 Jangan pilih sesuatu yang memerlukan tindakan susulan yang tidak
dapat dibuat atau yang diluar bidang kuasa anda.
 Pilih sesuatu topik atau isu yang berhubungkait dengan bidang kuasa
anda.
 Sebagai permulaan, pilih satu skop kecil yang mudah dikendalikan.

Contoh-Contoh Cara Menjelaskan Fokus Kajian Tindakan
Contoh 1
“Pelajar-pelajar kelas saya tidak dapat menumpukan perhatian penuh semasa pengajaran dan pembelajaran. Bagaimanakah saya dapat memperbaiki situasi ini?”

Kenalpasti persoalan focus kajian
 Pelajar-pelajar manakah yang tidak menumpukan perhatian?
 Apakah yang dilakukan oleh pelajar-pelajar tersebut?
 Adakah pelajar-pelajar tersebut terlibat dalam aktiviti
pembelajaran ataupun perkara yang tidak bersangkut paut dengan
pelajaran tersebut?
 Adakah mereka faham apa yang disampaikan?
 Apakah tugasan-tugasan yang boleh melibatkan pelajar-pelajar dalam
pemikiran dan dapat menumpukan perhatian sepanjang sesi pengajaran
dan pembelajaran?

Contoh 2
“Murid-murid kelas saya sangat bising semasa aktiviti kumpulan kecil. Bagaimanakah saya dapat memperbaiki situasi ini?”

Kenalpasti persoalan focus kajian
 Murid-murid manakah yang membuat bising?
 Apakah yang dilakukan oleh murid-murid tersebut yang menjadikan
keadaan bilik darjah bising?
 Adakah murid-murid tersebut terlibat dalam aktiviti pembelajaran
ataupun perkara yang tidak bersangkut paut dengan pelajaran
tersebut?
 Adakah keadaan bising itu mengganggu pelajaran?
 Apakah tugasan-tugasan yang boleh melibatkan murid-murid dalam
pemikiran dan kurang dalam perbualan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan