Kajian Tindakan & Inovasi P&P

Rabu, 30 Mei 2012

Model Konstructivism 5 Phase Needham


Step Langkah
Phase Fasa
Aim Sasarkan
Method Kaedah
I I
Orientation Orientasi
§  Pupils are given the opportunity to develop a sense of purpose and motivation for learning the topicMurid-murid diberi peluang untuk membuat persediaan mental, fizikal dan motivasi untuk mempelajari topik.
Laboratory practical work, solving problem, demonstration, film clips, video, newspaper articlesKerja makmal praktikal, penyelesaian masalah, demonstrasi, klip filem, video, keratan akhbar
II II
Elicitation of ideas Pencetusan
 idea
§  Pupils make their current ideas on the lesson clear.Murid-murid dirangsang untuk memberikan idea-idea asal mereka terhadap topik melalui ransangan soalan
§  Guru berusaha mencungkil ada sedia ada dan miskonsepsi murid terhadap topik
§  Semua idea murid diterima dan dicatatkan disudut tepi papan tulis. This can be achieved by a variety of activities, such as group discussion, designing posters or writing.
Practical in the laboratory, discussion in small groups, concept map, report Praktikal dalam makmal, perbincangan dalam kumpulan kecil, peta konsep, laporan, buat poster, aktiviti dalam task bertulis

III III
Restructuring of ideas Penyusunan/ 
 Penstrukturan
 semula idea
§  Restructuring of ideas ; this is the heart of constructivist lesson sequence.Penstrukturan semula idea-idea; ini adalah jantung urutan pengajaran konstruktivis. It consists of a number of stages, including: Ia terdiri daripada beberapa peringkat:
§  Clarification and exchange of ideas during which pupils' meanings and language may be sharpened up by contrast with others, and possibly conflicting, points of view held by other students or contributed by the studentPenjelasan dan pertukaran idea-idea adalah proses membina, menyusun dan memperbaiki idea-idea yang dipegang oleh pelajar sama ada salah, bertentangan, bercanggah dengan idea yang sebenarnya melalui akitiviti yang dijalankan oleh pelajar
§  Construction of new ideas in the light of the above discussions and demonstrations.Pembinaan idea-idea baru  dibuat melalui perbincangan, aktiviti, amali, demonstrasi. Students here can see that there are a variety of ways and interpreting phenomena or ePelajar-pelajar dapat melihat bahawa terdapat pelbagai cara dan mentafsir fenomena atau bukti.
§  Evaluation of the new ideas either experimentally or by thinking through their implications.Penilaian idea-idea baru sama ada uji kaji atau dengan pemikiran melalui implikasi mereka. Students should try to figure out the best ways of testing the alternative ideas. Pelajar perlu cuba untuk memikirkan cara terbaik untuk menguji idea-idea alternatif. Students may at this stage feel dissatisfied with their existing conceptions. Pelajar boleh pada peringkat ini rasa tidak puas hati dengan konsep yang sedia ada mereka, sehingga pelajar sendiri yang memperbaiki idea mereka yang asal.



Discussion in small groups or whole class, make a reportPerbincangan dalam kumpulan kecil atau seluruh kelas, membuat laporan


Discussion, reading, teacher's input, practical work, project, experiment, demonstration Perbincangan, membaca, input guru, kerja-kerja amali, projek, eksperimen, demonstrasi
IV IV
Application of ideas Aplikasi
 idea
Application of Ideas , where pupils are given the opportunity to use their developed ideas in a variety of situations, both familiar and novel Penggunaan Idea, di mana murid-murid diberi peluang untuk menggunakan idea-idea yang dibangunkan mereka dalam pelbagai situasi, kedua-dua biasa dan baru .
application in similar situations such as in daily life, solving problems, writing reports of projects etcpermohonan dalam situasi yang sama seperti dalam kehidupan seharian, menyelesaikan masalah, menulis laporan dan lain-lain projek
V V
Review/Reflection Refleksi/ 
 Penutup
Students are invited to reflect on how their ideas have changed by drawing comparisons between their thinking at the start of the lesson sequence, and their thinking at the end. Pelajar diberi peluang untuk memikirkan bagaimana idea mereka telah berubah dengan membuat perbandingan antara pemikiran mereka pada permulaan urutan pelajaran, dan pemikiran mereka pada akhir melalui rumusan akhir.
Writing of reflective journals, self-reflection, group discussion of outcomes of lesson etc  Bertulis daripada jurnal reflektif, refleksi diri, perbincangan kumpulan hasil dan lain-lain pelajaran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan