Langkah
|
Fasa
|
Sasarkan
|
Kaedah
|
I
|
Orientasi
|
§ Murid-murid
diberi peluang untuk membuat persediaan mental, fizikal dan motivasi untuk
mempelajari topik.
|
Kerja makmal praktikal,
penyelesaian masalah, demonstrasi, klip filem, video, keratan akhbar
|
II
|
Pencetusan
idea
|
§ Murid-murid
dirangsang untuk memberikan idea-idea asal mereka terhadap topik melalui
ransangan soalan
§ Guru berusaha mencungkil ada sedia
ada dan miskonsepsi murid terhadap topik
§ Semua idea murid diterima dan
dicatatkan disudut tepi papan tulis.
|
Praktikal dalam makmal, perbincangan dalam kumpulan kecil, peta konsep,
laporan, buat poster, aktiviti dalam task bertulis
|
III
|
Penyusunan/
Penstrukturan
semula idea
|
§ Penstrukturan semula idea-idea;
ini adalah jantung urutan pengajaran konstruktivis.
§ Penjelasan dan pertukaran
idea-idea adalah proses membina, menyusun
dan memperbaiki idea-idea yang dipegang oleh pelajar sama ada salah,
bertentangan, bercanggah dengan idea yang sebenarnya melalui akitiviti yang
dijalankan oleh pelajar
§ Pembinaan idea-idea baru dibuat melalui perbincangan, aktiviti,
amali, demonstrasi.
§
Penilaian idea-idea baru sama ada uji kaji
atau dengan pemikiran melalui implikasi mereka.
|
Perbincangan dalam kumpulan kecil atau seluruh kelas, membuat laporan Perbincangan, membaca, input guru, kerja-kerja amali, projek, eksperimen, demonstrasi |
IV
|
Aplikasi
idea
|
Penggunaan Idea, di mana murid-murid diberi peluang untuk menggunakan
idea-idea yang dibangunkan mereka dalam pelbagai situasi, kedua-dua biasa dan
baru .
|
permohonan
dalam situasi yang sama seperti dalam kehidupan seharian, menyelesaikan
masalah, menulis laporan dan lain-lain projek
|
V
|
Refleksi/
Penutup
|
Pelajar
diberi peluang untuk memikirkan bagaimana idea mereka telah berubah dengan
membuat perbandingan antara pemikiran mereka pada permulaan urutan pelajaran,
dan pemikiran mereka pada akhir melalui rumusan akhir.
|
Bertulis daripada jurnal reflektif, refleksi
diri, perbincangan kumpulan hasil dan lain-lain pelajaran
|
Jabatan Penyelidikan & Inovasi IPG Kampus Tawau menawarkan kursus Kajian Tindakan & Inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran kepada semua sekolah-sekolah yang berminat
Kajian Tindakan & Inovasi P&P
-
SENARAI JURNAL UNTUK RUJUKAN KAJIAN Almendingen, S.F & Tveita,J (2009). Puppets in Science Lessons—Experiences and Stories from Nor...
-
PENULISAN RUJUKAN FORMAT APA 4.1 Kaedah Penulisan Rujukan Penggunaan kaedah APA ( American Psychological Association ) dalam penulisan...
-
Senarai Jurnal-Jurnal Pendidikan Online Secara Percuma http://www.educational-freeware.com/news/journal-directories.aspx http://www.nefste...
-
Refleksi Pengajaran Dan Pembelajaran Refleksi dalam konteks pembelajaran adalah satu istilah umum, merujuk kepada aktiviti-aktiviti intelek...
-
Kepentingan Kajian Tindakan Kepada Para Pendidik Sebagai sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajar...
-
Aplikasi Kaedah Potongan Kertas Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains Dalam Tajuk Sistem Solar di Sekolah Teaching School Idarma...
-
Penentuan Fokus Kajian Tindakan Apakah isu-isu yang sesuai untuk dijadikan fokus sesuatu kajian tindakan ? penggunaan bahan-bahan pelaja...
-
LATIHAN: ULANGKAJI 1 1 . Faktor-faktor berikut perlu dipertimbangkan sebelum pembelian peralatan sains dilakukan. I. ...
Rabu, 30 Mei 2012
Model Konstructivism 5 Phase Needham
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan