ANALISIS
INFERENSI- UJIAN-T (T-Test)
|
Dependent
Variable (DV)
Data diskret
(nominal/ ordinal)
|
Independent
Variable (IV)
Data continuous
(Interval/ ratio)
|
Jenis Ujian
|
Perbezaan Min
|
1 DV
(2 kategori/
kumpulan; cth. Lelaki/Perempuan, Bandar/ Luar Bandar)
|
1 IV
(cth.
Pencapaian, self-esteem)
|
Ujian-t
|
1 DV
(3
kategori/kumpulan: cth.Aliran Sains tulen/sains social/sains kesihatan)
|
1 IV
|
One-way ANOVA
|
|
2 DV
|
1 IV
|
2-way ANOVA
|
|
1 DV
|
2 atau Lebih IV
|
One-way MANOVA
|
|
2 atau Lebih DV
|
2 atau Lebih IV
|
MANOVA
|
Jenis-jenis Data
|
|
1.
Nominal
§ Aras
paling rendah
§ Bertujuan
untuk pengkelasan, pengenalan
§ Jantina,
nombor KP, jenis sekolah, kod buku
|
2.
Sela
§ Nombor
menunjukkan kuantiti
§ Jarak
sekata antara nombor.
§ Suhu,
markah ujian, IQ
§ Nilai
sifar arbitrari
|
3. Ordinal
§ Pengkelasan
mengikut pemeringkatan
§ Nombor
menunjukkan kuantiti; jarak tidak sekata
§ Kedudukan
dalam kelas, penarafan, kemahiran bertutur, ranking
|
4.
Nisbah
§ Nombor
menunjukkan kuantiti
§ Jarak
sekata antara nombor.
§ Berat,
tinggi, pendapatan
§ Nilai
sifar menunjukkan tiada
|
§ Menguji/melaporkan
perbezaan min
§ Ujian-t terbahagi
kepada 2 iaitu: i) Ujian-t sampel tak bersandar, dan ii) Ujian-t sampel
bersandar
§ Contoh 1:
Perbandingan skor min Pencapaian (IV) pelajar lelaki dan perempuan (Catatan:
sampel tak bersandar kerana lelaki dan perempuan adalah berbeza).
§ Contoh 2:
Perbandingan skor min pencapaian pelajar sebelum rawatan/intervensi (pre-test)
dan selepas rawatan/intervensi (post-test) (Catatan: contoh ini adalah sampel
bersandar kerana individu yang sama diuji/member skor secara pre-post test).
§ Bagi ujian-t
sampel tak bersandar, Ujian-F(Levene Test) dijalankan bagi menguji kehomogenan
varians
F = S2 Besar / S2 Kesil ; jika didapati
nilai F (Ujian Levene Test) tidak signifikan (p>0.05), maka Hipotesis Nul
diterima, data tersebut dikatakan homogen. Dan, varians adalah Homogen. Ujian-t
bagi varians yang disatukan (pooled).Bagi Varians Heterogenus, ujian-t varians
berasingan digunakan(Separate). (Catatan: Dalam Kaedah Penyelidikan 2, perkara
ini telah disentuh dgn pjg lebar. Sila rujuk nota2 berkaitan untuk mengimbas
kembali pengetahuan lepas.)
§
Dalam
satu lengkungan normal, terdapat ±3 s.d
(standard deviation).
§ Merujuk kepada
ujian-t, pengiraan min adalah mengambil kira varians dan saiz sampel.
§ Semakin besar
nilai t, peluang menolak hipotesis semakin besar.
§ Terdapat 3 faktor
mempengaruhi nilai-t (untuk menyatakan perbezaan/Menolak Ho):
i.
Perbezaan min yang besar
ii.
Saiz sampel (n); sampel yang besar, maka nilai t
adalah besar (peluang menolak hipotesis turut besar). n yang besar juga turut
memungkinkan penyelidik melakukan type 1 error (menolak hipotesis yang benar).
iii.
Varians; varians yang besar, t akan menjadi kecil
(kemungkinan menolak hipotesis adalah sangat rendah). Dan, bagi varians yang
kecil pula, t akan menjadi besar (kemungkinan menolak Ho adalah
tinggi).
NOTA:
Type I error (Ralat Jenis I): Berlaku apabila seorang penyelidik menyatakan
bahawa hubungan/perbezaan wujud, meskipun
ia tidak wujud; Ia bermaksud tidak betul menolak sesuatu hipotesis nul
meskipun hipotesis tersebut betul.
|
Type II
error (Ralat jenis II): Berlaku apabila seorang penyeldik menyatakan
bahawa hubungan/perbezaan tidak wujud, meskipun sebenarnya ia wujud!; Ia
bermaksud menerima hipotesis nul meskipun hipotesis tersebut salah .
|
Andaian ujian-t;
ü Data (IV) mestilah continuous
bersifat interval
ü Taburan data adalah normal
ü Cerapan yang dilakukan adalah bebas
ü Kehomogenan varians
CONTOH: Adakah terdapat perbezaan yang signifikan kualiti peribadi
pengetua kanan mengikut jantina?
-
untuk mengukur kualiti peribadi tersebut,
pastikan data bagi soalan kajian tersebut telah d compute [ (b01+b02+…bn)/n
].
-
Dalam aplikasi SPSS tersebut, klik/ikut langkah
berikut:
Analyze>Compare
Means>Independent-Samples T Test
Pilih ‘minkualitiperibadi’
utk dimasukan ke dalam ‘Test Variable(s)’; dan ‘Jantina Pengetua’ diletakkan
dalam ‘Grouping Variable’.
-
Pada output SPSS, perhatikan jadual seperti di
bawah,
Catatan:
-
Std.Error Mean yg besar = ralat besar
-
Perhatikan keputusan Levene’s Test
·
α = 0.05 lazim digunakan dalam kajian
sains sosial. Ini bermakna RISIKO untuk silap melakukan Type 1 Error (menolak Ho
yang benar) adalah 5%.
Jadual di atas (Levene’s test)
menunjukkan, p=0.66; >0.05, maka Ho diterima (tidak signifikan).
Ini membuktikan bahawa data adalah homogenus.
Oleh yang demikian, baca nilai
t bagi ‘Equal variances assumed’ (pooled).
[Kaedah mudah utk ingat baca nilai t yang mana satu!...nilai
p>0.05(p besar), baca nilai ATAS. Nilai p<0.05 (p kecil), baca BAWAH…]
F=ujian varians 2 kumpulan
T=perbandingan mean 2 kumpulan
***Keputusan ujian-t di atas
menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan kualiti peribadi
antara pengetua lelaki dan perempuan.
Daripada output spss,
terjemahkan dalam bentuk jadual untuk dilaporkan dalam laporan kajian.
Contohnya seperti berikut:
Persoalan Kajian: Adakah terdapat perbezaan tahap kualiti peribadi pengetua
cemerlang antara pengetua lelaki dan perempuan?
Ho: Tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap
kualiti peribadi pengetua cemerlang antara pengetua lelaki dan perempuan.
Jadual 1. Tahap kualiti
peribadi pengetua cemerlang mengikut jantina
Jantina
|
Bil.
|
Min
|
Sisihan Piawai
|
Nilai-t
|
Tahap Signifikan
|
Lelaki
|
549
|
4.264
|
0.581
|
0.801
|
0.423
|
Perempuan
|
662
|
4.290
|
0.554
|
|
|
Laporan 1:
Berdasarkan Jadual 1 didapati
nilai-t bagi perbandingan tahap kualiti peribadi pengetua cemerlang bagi
pengetua lelaki dan pengetua perempuan ialah t=0.801 dan tahap signifikan
p=0.423. Tahap signifikan ini lebih besar daripada 0.05(p>0.05). Oleh itu,
hipotesis nul (Ho1) diterima. Jadi, tidak terdapat perbezaan yang
signifikan kualiti peribadi pengetua cemerlang antara pengetua lelaki dan
pengetua perempuan.
Skor min tahap kualiti
peribadi pengetua cemerlang lelaki (min=4.264) adalah lebih kecil daripada
pengetua perempuan (min=4.290). Ini bermakna tahap kualiti peribadi pengetua
cemerlang lelaki dan perempuan adalah sama.
Laporan 2:
Berdasarkan Jadual 1 didapati
tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap kualiti peribadi pengetua
cemerlang (t=0.801; p>0.05). Tahap kualiti peribadi pengetua lelaki
(min=4.264) adalah sama dengan tahap kualiti peribadi pengetua perempuan (min=4.290).
Menurut
Dr.Jamil, cara pelaporan yang pertama adalah mengulang semula apa yang ada pada
jadual dan hanya untuk menebalkan tesis. Manakala, Laporan 2 adalah padat dan
ringkas. Cara yang kedua adalah dicadangkan untuk penulisan laporan kajian. Yang
pasti, kedua-dua contoh laporan di atas boleh diaplikasikan dalam penulisan
laporan kajian.
Alhamdulillah…begitulah serba
sedikit ilmu yang dapat dipelajari dalam kelas Analisis Data pada minggu yang
ke-7 (28 Okt 2011) hasil bimbingan Dr. Jamil Ahmad.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan